RAZVOJNE FAZE PREDŠOLSKEGA OTROKA ali KAJ ZMORE VAŠ OTROK PRI DOLOČENI STAROSTI?
Starši imamo v življenju svojega otroka različne naloge; ena najpomembnejših nalog je skrbeti za zdrav otrokov razvoj in zadovoljitev otrokovih osnovnih potreb ter ustvarjati otroku ljubeče in spodbudno okolje, kar mu bo dajalo občutek zaupanja, ugodja, pomembnosti in bo prispevalo k oblikovanju njegove pozitivne samopodobe.
Predšolski otrok se uči z zgledom in posnemanjem, zato je pomembno, kako se starši pred otrokom vedejo in izražajo.
Da pa starši ustrezno spodbujajo otrokov razvoj in od njega ne zahtevajo nalog, ki presegajo njegove zmožnosti, je dobro poznati značilnosti starostnih obdobij. Seveda so pri vsakem posamezniku možna odstopanja v značilnostih, vendar v povprečju pri otrocih razvoj poteka približno tako:
STAROST OTROKA | GIBANJE | GOVOR |
ZAZNAVANJE in INTELEKTUALNE SPOSOBNOSTI |
SOCIALNI RAZVOJ |
1 leto | Otrok se kobaca, ob opori hodi. V roki zna držati predmete. Žlico že drži samostojno in raztresa vse manj hrane. | Otrok razume osnovne besede in jih nekaj tudi izgovori. Izpolnjuje preproste naloge (ne, pridi ipd.). Posluša in oponaša zvoke iz okolice, imitira glasove. | Otrok prepoznava predmete iz svoje okolice, najde skriti predmet in ga na zahtevo tudi izroči. V ospredju je učenje s poskusi in napakami. | Otrok ob pomoči odraslega pije iz skodelice, žveči hrano in pomaga pri oblačenju. Oponaša preprosta dejanja, na prepoved se odzove s prekinitvijo dejavnosti. Pokaže s prstom v želeno smer. Ne odziva se na čustvene dražljaje iz okolice. |
2 leti | Otrok samostojno hodi, teče, a se pri tem še ne zna na hitro obrniti ali ustaviti. Začne dojemati ritem, brez opore pobere predmet iz tal, po stopnicah se spušča ob opori. Zna metati in pobirati predmete, nizati kroglice na nit, graditi stolp iz kock, risati spiralne čačke, tudi loviti žogo, vendar je pri tem še dokaj nespreten. | Otrok na zahtevo izgovori svoje ime in odgovarja na vprašanja o sebi. | Otrok obrne narobe obrnjeno slikanico in si jo ogleduje. Imenuje eno barvo in oceni vir zvoka iz drugega prostora. Obvladuje preproste ovire, na zahtevo pokaže pet delov telesa. Združuje identične oblike in barve v skupine. | Otrok zna sleči oblačila in zapeti zadrgo. Pije iz skodelice in je ponoči pretežno suh. Igra se ob vrstnikih, občasno jim pokaže ali da igračo. Začne ga zanimati skupinska igra, značilna sta kljubovalnost, trma ter ljubosumje. |
3 leta |
Po stopnicah se spušča brez opore, sonožno poskakuje, hodi po prstih in peti, naprej in nazaj, teče stabilno in hitro, nekaj sekund lahko stoji na eni nogi. Zna voziti tricikel. Gnete, nenatančno reže s škarjami, zlaga kocke v niz, oponaša risanje kroga, vodoravne in navpične črte, razporedi tri like v okvirčke, riše z vodenimi barvicami. Zna jesti z vilicami. |
Otrok o sebi govori v tretji osebi. Zaključi zadnji zlog ali besedo znane pesmi. Razume predloge: na, v, zraven. Pripoveduje svoja doživetja, uporablja zaimke in množino, razume vprašanja in odgovarja na njih. | Otrok prepozna sebe na fotografiji in opazi drobne podrobnosti, prepozna tudi knjigo po platnici. Razlikuje hladno od toplega, prepozna največje in najdaljše. Like razporeja po obliki in razvršča okrogle ploščice po barvi ali velikosti. Opaža količino (malo oz. veliko.) Pogosta je simbolna igra, igra pretvarjanja in igra vlog. |
Otrok pozna svoje ime, starost, spol. Otrok krajši čas ostane z znano osebo, oblači posamezna oblačila (nogavice, hlačke, copate). Igra se po lastni iniciativi in uživa, ko lahko pomaga odraslim. Pridruži se skupinski vodeni igri, pospravi igračke. Če ga omejujemo, dobi napade besa. |
4 leta | Otrok koraka v ritmu glasbe, hodi po ravni črti z eno nogo pred drugo, sestopa po stopnicah, skoči z druge stopnice, preskoči oviro, pleza, v teku brcne žogo. Poskuša narisati človeka »glavonožca«, | Otrok ima dolge samogovore, popolne povedi, razumljiv govor. Postavlja vprašanja, ubesedi dogajanje in opisuje dejanja na sliki. |
Razlikuje in prepoznava zvoke in glasove. Razvršča po barvi, obliki ali velikosti. Opazi manjkajoče podrobnosti na risbi. Sestavi |
Otrok nadzoruje izločanje, vendar potrebuje pomoč pri higieni. Začenja sprejemati preprosta pravila igre, pojavi se |
preriše kvadrat in črke. Otrok je samostojen pri umivanju in oblačenju. | sestavljanko iz 12 delov, prepoznava predmete po otipu brez gledanja. Nadaljuje nedokončano zaporedje. | kooperativna igra z vrstniki in prva simpatija. Pojavi se tudi čustvo sramu, zavisti, upanja in ponosa ter prvi občutek za estetiko. | ||
5 let | Otrok teče in pri teku menja smer, poskakuje po eni nogi, stoji na prstih, skače s kolebnico, z obema rokama ujame majhno žogo. Shematsko nariše človeka, podobe na risbah so prepoznavne, reže s škarjami. |
Otrok pripoveduje kratke zgodbe, pripoveduje zgodbo ob risbah, prepoznava nekatere črke abecede. Odgovarja na preprosta vprašanja in postavlja vprašanja »kdaj, zakaj, kako?«. Razume predloga za in pred. |
Vid je popolnoma razvit, prepozna izvor bolečine. Sestavi sliko iz štirih delov, orientira se v času, opazi in razlikuje podobnosti in razlike. | Otrok se rad igra z vrstniki istega spola. Zanima se za spolne organe, možno je samozadovoljevanje. Popolnoma obvladuje izločanje. Strah ga je teme in domišljijskih bitij. |
6 let | Otrok vozi kolo, sonožno preskakuje kolebnico, ujame in v smeri vrže žogo. Reže in lepi preproste like, uporablja šilček, zabija s kladivom, navija nit na tulec, je popolnoma samostojen pri oblačenju – zaveže si vezalke s pentljo. | Otrok govori pravilno in razločno, izgovarja vse glasove, po poslušanju obnovi kratko zgodbo. Sprašuje po pomenu besed. |
Ostrina vida je skoraj enaka kot pri odraslih, razvita je sposobnost zaznavanja razlik med podobnimi slikami. Ve, katera je leva in desna roka, navaja razlike med predmeti. Izvrši 3 naloge, ki mu jih zastavimo hkrati, razvršča logične naloge po velikosti, obliki, barvi. |
Otrok ima svoje najljubše prijatelje, upošteva pravila pri igri. Razvito ima empatijo in kaže zaščitniško vedenje. Razvit ima strah pred realnimi dogodki in pred nadnaravnimi bitji. Lahko mu zaupamo manjšo vsoto denarja in ga tudi že začnemo učiti ravnanja z denarjem. |
(Povzeto po:
Ivan Iviće (et.al) Razvojni koraki: pregled osnovnih značilnosti otrokovega razvoja od rojstva do sedmega leta (prevod iz srbskega jezika; Kristijan Musek Lešnik). Ljubljana: Inštitut za psihologijo osebnosti, 2002.)
Prispevek pripravili: Mateja Bevc, dipl. vzg. predšolskih otrok
Vilma Fabjan, dipl. vzg. predšolskih otrok